Selamat Datang ke Laman Blog DE KIA'S ✌️

Sunday 24 September 2017

KESELAMATAN DI KEBUN

Assalamualaikum dan salam sejahtera para pembaca. untuk post kali ini saya akan berkongsi tentang keselamatan. sebelum kita melakukan sesuatu pasti akan ada etika dan aspek keselamatannya kan ? samalah juge apabila kite hendak mula berkebun, kenelah tahu dulu etika keselamatannya supaya takde perkare yang tidak diingini berlaku. :)

aspek pertame ialah...

1) pemakaian

sebelum nk masuk kebun tu kenalah pakai pakaian yang sesuai. janganlah pakai baju macam nk pergi mall pulak kang tak pasal-pasal habis kotor baju. pastikan pakaian yang dipakai selesa barulah kerja-kerja berkebun smooth and steady je bak kate mat salleh hihi. jangan lupa pakai sarung tangan dan kasut yang bersesuaian. pakai topi kebun juga kalau taknak muka burnt lah .



aspek kedua ialah..

2) keselamatan am

apa tu keselamatan am ? keselamatan am ni meliputi lah penjagaan kebun tu. pastikan kebun sentiasa dalam keadaan bersih. rajin-rajinlah bertanya kepada pakar jika terdapat masalah sewaktu berkebun ye !

aspek terakhir ialah


3) keselamatan peralatan

peralatan adalah perkara paling penting dalam berkebun. kebanyakkan peralatan berkebun ni tajam-tajam tau contohnya seperti cangkul, sudip tangan, tajak, serampang tangan dan banyak lagi. ketahui dulu cara penggunaan dan simpan di tempat yang selamat setelah selesai gune.

contoh-contoh peralatan di kebun
sumber : google


ok bile dah tahu keselamatan berkebun, jomlah mula menanam ! go green !


No comments:

Post a Comment

Tutorial balut ketupat daun palas